Return to site

Hoe creëer je kansen? Profileer je en val op!

Hoe creëer je meer kansen voor jezelf met LinkedIn? Hoe wordt jouw profiel een magneet voor juist die recruiter/klant die jij wil aantrekken? Check dit blog en krijg praktische tips om het beste met jouw profiel te bereiken.

Ik heb jarenlang gewerkt als recruiter en in die functie zat ik dagelijks op LinkedIn. Altijd op zoek naar geschikte kandidaten voor mijn opdrachtgevers. Ik hoefde maar een paar zaken in te vullen en de LinkedIn zoekmachine ging aan de slag. In no time had ik een lijst met profielen voor mijn neus van kandidaten die aan mijn ‘harde’ eisen voldeden. En dan begon het echte werk!

Want hoe besloot ik nou op wie ik wel of niet klikte? Ik doe je een paar tips cadeau:

1. In de eerste plaats.. de foto. Iemand valt positief op (of niet) en maakt het voor mij aantrekkelijk om op te klikken.. Zorg dus voor een goede foto. Tip: op photofeeler.com kan je jouw foto door andere mensen laten beoordelen. Mensen die jij niet kent geven in 1 oogopslag aan hoe aardig, deskundig, en invloedrijk ze jou inschatten. Test het eens met verschillende foto’s en maak je keuze.

2. De header laat LinkedIn als eerste zien aan de recruiter. Standaard vult LinkedIn hier je laatste functietitel in. Als je weer een soortgelijke baan/functie wil dan je nu hebt, kan je dat prima laten staan. Maar misschien wil je je meer specialiseren of een iets andere richting op. Dan is het handig om je header even aan te passen. Bedenk ook dat hoe origineler, hoe treffender je omschrijft wat je wil, hoe groter de kans is dat je onthouden wordt. Prikkel de nieuwsgierigheid van de recruiter en geef iets prijs over je ambitie, dan zit je goed!

3. Als de foto en header voldoende triggerden, dan checkte ik als eerste de samenvatting. Deze vertelde mij in 1 oogopslag waar iemand warm voor loopt. Of niet… en dan klikte ik meestal verder. Mijn advies is; vertel in je samenvatting op LinkedIn niet alleen wat je doet, maar vooral ook waarom je het doet. Daar zit de dieper liggende toegevoegde waarde van jou, en juist dat maakt je onderscheidend.

Check voor jezelf of jij in je samenvatting een antwoord geeft op de 3 ‘p’ ’s: Passie | Professie | Profit

Passie: Waarom doe je wat je doet? Wat geeft jou energie?

Professie: Wat doe je? Op welke manier?

Profit: Wat levert datgene anderen op? Welke toegevoegde waarde lever jij?

4. Geef je contactgegevens! Je zal de eerste niet zijn, die geen telefoonnummer of email op zijn LI profiel heeft staan. Ik wilde altijd zo snel mogelijk in contact komen met de meest kwalitatieve kandidaat. Dan kon ik doorvragen en wist ik beter of de kandidaat daadwerkelijk paste. En ik kon mijn opdrachtgever snel van dienst zijn! Het is me regelmatig overkomen, dat ik diegenen die ik direct kon bellen, snel kon voorleggen aan mijn opdrachtgever, terwijl diegenen die ik een berichtje stuurde soms pas dagen later reageerden en .. hoe goed ze ook waren.. toch achter het net visten. Het is een snelle arbeidsmarkt, wees benaderbaar!

Ben benieuwd hoe bovenstaande foto van mij op Photofeeler uit de bus komt… Vast heel aardig, maar deskundig? Wie zal het zeggen....Het triggerde jou in ieder geval om dit artikel te lezen ;)

Doel bereikt!!